sg p mxracing.dk

Motocross brugervejledning

motocrossHer flger en kort vejledning i hvordan man fr mest ud af sin motocrosser ved lb og trning.

Dette er kun en generel vejledning, man br altid lse den medflgende brugsvejledningen og rette sig efter den.

En motocross motorcykel er indstillet til at yde det maksimale ved 20 varme. Det er derfor ndvendigt ved krsel i lavere temperaturer (under 5) at gre flgende: Kleren skal afdkkes (helt eller delvist afhngigt af vejr og baneforhold) evt. afdkkes krumtaphus. Dette skal gres for at sikre motoren den rigtige arbejdstemperatur. Nr temperaturen er under 15, skal man ogs ndre p karburatoren. For at opretholde det rigtige blandingsforhold luft/benzin skal man i kolde perioder stte en 2-4 nr. strre dyse i.

Forgaflens tilstand er altafgrende for stabilitet og virkningsgrad. Mange faktorer spiller ind. Er olien skiftet for nyligt? Er der den rigtige mngde p? Er det den rigtige tykkelse? osv. osv. P flere modeller kan bde forgaffel og bagdmper justeres. Husk at grundindstillingen er et godt udgangspunkt for en nrmere tilpasning til den enkelte krer. Indstilling af affjedring str beskrevet i instruktionsbogen - er du i tvivl, s sprg din forhandler.

Motocross motorcyklen br efter endt trning eller lb rengres.
Ved vask br vitale dele afdkkes: Udstdningsbning og luftfilter. Ved brug af hjtryksrenser br man undg at rette strlen direkte mod lejer, tndingsanlg, stopknap og koblingskabel m.v. Efter vask smres de forskellige dele, som er angivet i instruktionsbogen. Start ikke motorcyklen umiddelbart efter vask!

For at f det bedst mulige ud af din motocrosser, br nedenstende overholdes, og den originale instruktionsbog gennemlses grundigt.
Efterse at vskestanden i kleren er korrekt. Vsken skal st til underkanten af pfyldningsstudsen. Benyt kun destilleret vand/anerkendt klervske i forholdet 1:1.
Efterse at der er korrekt frigang i bremsegreb og bremsepedal.
Efterse at der er korrekt frigang i koblingsgreb.
Efterse at gashndtaget gr let og lukker for gassen nr den slippes.
Kontroller om dktrykket er korrekt.
Efterse at motor og gearkassen er pfyldt olie.
Motorcyklen er fra fabrikken karbureret til at kre ved 15 - 27. Er det koldere, skal man montere en strre dyse og/eller ndre p nlens indstilling m.v. (se i vrigt instruktionsbogen).
Flg vedligeholdelsesskema m.m. i instruktionsbogen. Er du i tvivl, s sprg altid din autoriserede motocrossforhandler, s undgr du undvendige uheld.
Benyt originale reservedele det betaler sig i det lange lb.

Fr trning/lb - check flgende:

Motor- og gearkasseolie:
Er det skiftet for nyligt? Er der nok p?

Klerindhold:
Skal st til underkanten af pfyldningsstudsen.

Tndrr:
Er det i orden? Husk korrekt tilspnding

Luftfilter:
Er det rent? Er luftfilterkassen tt?

Kobling:
Er funktionen i orden? Er der frigang?

Tnding:
Er delene trre efter vask?

Udstdning:
Er den fri for strre buler (effekttab)? Er den fri for revner, og sidder den, som den skal?

Kde/kdehjul:
Er kden i god stand og korrekt justeret? Er kdehjulene i orden?

Dk:
Er de i god stand? Passer trykket?

Eger:
Er de korrekt tilspndte?

Bremser:
Check bremseklodser og vskestand. Check frigang og at kalibrene kan bevge sig frit.

Kabler:
Ligger de frit? Sidder bremseslanger, s de ikke gr i klemme?

Forgaffel:
Er den tt? Er den fri for slr?

Bagsvinger:
Er den fri for slr? Gr den let?

Tank: Er der pfyldt benzin?

Fodhvilere:
Sidder de, som de skal? Kan de bevge sig?

Bolte & mtrikker:
Efterspnd alle bolte og mtrikker. Husk at der er nogle, hvor det er srligt vigtigt med rigtigt moment. Se i vrigt instruktionsbogen.

Kr altid med omtanke.