søg på mxracing.dk

Kostvejledning for Crosskørere.

madpyramidenNår det gælder plejen af mad og søvn, anses det for sikkert at du kan forbedre dine præstationer ganske betydeligt, ved at disciplinere din rutine omkring mad og søvn.

En kraftig frokost (ca. kl. 12.00) med en let middag (ca. kl. 18.00) anses for at være det ideelle. At spise sit hovedmåltid om aftenen er ikke nogen god idé. Er du imidlertid tvunget til dette, så sørg for at dette måltid ikke ligger senere end kl. 18.00.

Tænk på at tygge din mad godt, eksempelvis at skære den i små stykker, for på den måde at hjælpe maven til at omsætte maden lettere og hurtigere.

Når du er færdig med dit måltid, så tag det roligt, altså ikke jage af sted. Maden må have tid til at blive forarbejdet. Du kunne f.eks. gå dig en tur.

Det blod, der går til at forarbejde den mad, du har spist kl. 18.00 behøver din hjerne også for at give dig en dyb og nyttig søvn. Forsøg på at gå til ro relativt tidligt om aftenen og ikke senere end kl. 22.00. Skal du have et fornuftigt udbytte af din træning og personlige pleje, bliver du nødt til at overholde denne regel.

En af de uheldigste ting du kan gøre, er at spise en sen middag (ca. kl. 20.00), og så sætte dig foran "tossekassen" til sent på aftenen. Det har kroppen ikke godt af, den og din hjerne kan nemlig ikke slappe rigtig af.

Når du skal køre løb lørdag eller søndag.

Mandag - spis almindeligt.
Tirsdag - spis almindeligt.
Onsdag - undgå okse og svinekød, spis masser af grønsager, frugt, brød, pasta og ris.
Torsdag - som onsdag.
Fredag/lørdag - som onsdag, dog skal du undgå lyst brød, f.eks. franskbrød.
På løbsdagen - Havregrød, bananer og knækbrød.

Væske.
Mandag, tirsdag og onsdag - drik væske når du er tørstig, helst vand.
Torsdag og fredag/lørdag - drik tempereret vand (20 - 25 grader). Du skal drikke ca. 4 til 5 liter om dagen.
På løbsdagen – Drik masser af vand, gå og smådrik hele dagen.